ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 共栄大学研究論集
  2. 22号

初任者研修制度における初任者のジレンマ -「教える側」であり「教わる側」であるという二重性に着目して-

https://doi.org/10.15067/0002000044
https://doi.org/10.15067/0002000044
6271c52f-6b2b-41dd-b745-2727200f8397
名前 / ファイル ライセンス アクション
KJ01022-095.pdf KJ01022-095.pdf (484 KB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2024-03-12
タイトル
タイトル 初任者研修制度における初任者のジレンマ -「教える側」であり「教わる側」であるという二重性に着目して-
言語 ja
タイトル
タイトル The Dilemma of Novice Teacher on Initial Teacher Training System Focusing on Duality of Being both the "Teacher" and the "Trainee"
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15067/0002000044
ID登録タイプ JaLC
著者 山田, 鋭生

× 山田, 鋭生

ja 山田, 鋭生

ja-Kana ヤマダ, トキオ

en Yamada, Tokio


Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 1989 年度の初任者研修制度の発足から現在に至るまで、わが国においては「初任者教員」への教育が行われてきている。本稿は拠点校方式による初任者研修において拠点校指導教員が初任者の学級で直接的に初任者に対して指導を行うという状況について、初任者教員自身がそれをどのように捉えているのかを明らかにするものである。拠点校指導教員、初任者、児童が共在する指導場面において、初任者教員は授業を行う「教える側」である一方で拠点校指導教員から「教わる側」であるという二重性を帯び、特有のジレンマ状況に陥ることと、そういった状況に帯するアンビバレントな位置づけを行っていることが明らかにされた。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Since the launch of the initial teacher training system in 1989, education for "novice teachers" has been provided in Japan. This paper aims to clarify how novice teachers themselves perceive the situation in which supervising teachers directly instruct novice teachers in their own classrooms during the training program. This paper reveals that in teaching situations where the supervising teachers, the novice teachers, and the students are all present, the novice teachers are in a dual role of being "the teacher" of the class and "the trainee" of the supervising teachers, and that they are in a unique dilemma situation and ambivalent about their position in such situations. The results of the study showed that the students were ambivalently positioned in such a situation.
言語 en
書誌情報 ja : 共栄大学研究論集
en : The Journal of Kyoei University

号 22, p. 95-107, 発行日 2024-03-31
出版者
出版者 共栄大学
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ EISSN
収録物識別子 1348-0596
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA1183870X
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2024-03-06 07:17:00.043974
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3