@article{oai:kyoei.repo.nii.ac.jp:02000044, author = {山田, 鋭生 and Yamada, Tokio}, issue = {22}, journal = {共栄大学研究論集, The Journal of Kyoei University}, month = {Mar}, note = {1989 年度の初任者研修制度の発足から現在に至るまで、わが国においては「初任者教員」への教育が行われてきている。本稿は拠点校方式による初任者研修において拠点校指導教員が初任者の学級で直接的に初任者に対して指導を行うという状況について、初任者教員自身がそれをどのように捉えているのかを明らかにするものである。拠点校指導教員、初任者、児童が共在する指導場面において、初任者教員は授業を行う「教える側」である一方で拠点校指導教員から「教わる側」であるという二重性を帯び、特有のジレンマ状況に陥ることと、そういった状況に帯するアンビバレントな位置づけを行っていることが明らかにされた。, Since the launch of the initial teacher training system in 1989, education for "novice teachers" has been provided in Japan. This paper aims to clarify how novice teachers themselves perceive the situation in which supervising teachers directly instruct novice teachers in their own classrooms during the training program. This paper reveals that in teaching situations where the supervising teachers, the novice teachers, and the students are all present, the novice teachers are in a dual role of being "the teacher" of the class and "the trainee" of the supervising teachers, and that they are in a unique dilemma situation and ambivalent about their position in such situations. The results of the study showed that the students were ambivalently positioned in such a situation.}, pages = {95--107}, title = {初任者研修制度における初任者のジレンマ -「教える側」であり「教わる側」であるという二重性に着目して-}, year = {2024}, yomi = {ヤマダ, トキオ} }