ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 共栄大学教育学部研究紀要 ISSN 2433-4367
  2. 10号

演劇的手法を用いた英文法指導の可能性 -ヴィゴツキーの社会文化理論の視点から-

https://doi.org/10.15067/0002000168
https://doi.org/10.15067/0002000168
b922edeb-0cd2-49c4-b8c0-a01ad3580b7c
名前 / ファイル ライセンス アクション
KJ02010-037.pdf KJ02010-037.pdf (460 KB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2025-09-02
タイトル
タイトル 演劇的手法を用いた英文法指導の可能性 -ヴィゴツキーの社会文化理論の視点から-
言語 ja
タイトル
タイトル Drama-Based Approaches to English Grammar Instruction : A Vygotskian Sociocultural Perspective
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15067/0002000168
ID登録タイプ JaLC
著者 上原, 遼

× 上原, 遼

ja 上原, 遼

ja-Kana カンバル, リョウ

en Kanbaru, Ryo


Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究の目的は、英文法指導における新たなアプローチとして、演劇的手法を取り入れる意義を、ヴィゴツキーの社会文化理論の観点から検討することである。従来の文法指導では、形式的な知識の習得に重点が置かれる傾向にあるが、特に現在完了形のように日本語とは異なる認知的枠組みを必要とする文法項目の習得には限界があることが指摘されてきた。この課題に対し、本研究では、身体的な表現活動を伴う演劇的手法が、学習者の文法概念に対する理解を深めるうえで有効であることを、理論的に検討する。加えて、実際の学校現場において現在完了形の指導に演劇的手法を取り入れるための具体的な指導案を提示し、このような手法を導入することで期待される教育的な効果についても考察する。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This study explores the pedagogical potential of incorporating drama-based approaches into English grammar instruction, drawing on Vygotsky’s sociocultural theory as its theoretical framework. Traditional grammar instruction has often emphasized the acquisition of explicit grammatical knowledge; however, previous research has highlighted its limitations, particularly in teaching grammatical concepts such as the present perfect, which require a cognitive
framework different from that of learners’ first language. In response to this issue, the present study theoretically investigates how embodied expression through drama-based approaches can enhance learners’ conceptual understanding of grammar. Furthermore, this study presents a lesson plan that applies drama-based approaches to the teaching of the present perfect in classroom settings and discusses the educational benefits that a drama-based approach may offer for learners’ grammatical development.
言語 en
bibliographic_information ja : 共栄大学教育学部研究紀要

巻 10, p. 37-47, ページ数 11, 発行日 2025-08-31
出版者
出版者 共栄大学教育学部
言語 ja
item_10002_source_id_9
収録物識別子タイプ EISSN
収録物識別子 2433-4367
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-08-29 07:21:01.461672
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3