WEKO3
アイテム
演劇的手法を用いた英文法指導の可能性 -ヴィゴツキーの社会文化理論の視点から-
https://doi.org/10.15067/0002000168
https://doi.org/10.15067/0002000168b922edeb-0cd2-49c4-b8c0-a01ad3580b7c
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
|
|
| Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2025-09-02 | |||||||||||||
| タイトル | ||||||||||||||
| タイトル | 演劇的手法を用いた英文法指導の可能性 -ヴィゴツキーの社会文化理論の視点から- | |||||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||||||
| タイトル | ||||||||||||||
| タイトル | Drama-Based Approaches to English Grammar Instruction : A Vygotskian Sociocultural Perspective | |||||||||||||
| 言語 | en | |||||||||||||
| 言語 | ||||||||||||||
| 言語 | jpn | |||||||||||||
| 資源タイプ | ||||||||||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||
| 資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||
| ID登録 | ||||||||||||||
| ID登録 | 10.15067/0002000168 | |||||||||||||
| ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||
| 著者 |
上原, 遼
× 上原, 遼
|
|||||||||||||
| 抄録 | ||||||||||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||
| 内容記述 | 本研究の目的は、英文法指導における新たなアプローチとして、演劇的手法を取り入れる意義を、ヴィゴツキーの社会文化理論の観点から検討することである。従来の文法指導では、形式的な知識の習得に重点が置かれる傾向にあるが、特に現在完了形のように日本語とは異なる認知的枠組みを必要とする文法項目の習得には限界があることが指摘されてきた。この課題に対し、本研究では、身体的な表現活動を伴う演劇的手法が、学習者の文法概念に対する理解を深めるうえで有効であることを、理論的に検討する。加えて、実際の学校現場において現在完了形の指導に演劇的手法を取り入れるための具体的な指導案を提示し、このような手法を導入することで期待される教育的な効果についても考察する。 | |||||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||||||
| 抄録 | ||||||||||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||
| 内容記述 | This study explores the pedagogical potential of incorporating drama-based approaches into English grammar instruction, drawing on Vygotsky’s sociocultural theory as its theoretical framework. Traditional grammar instruction has often emphasized the acquisition of explicit grammatical knowledge; however, previous research has highlighted its limitations, particularly in teaching grammatical concepts such as the present perfect, which require a cognitive framework different from that of learners’ first language. In response to this issue, the present study theoretically investigates how embodied expression through drama-based approaches can enhance learners’ conceptual understanding of grammar. Furthermore, this study presents a lesson plan that applies drama-based approaches to the teaching of the present perfect in classroom settings and discusses the educational benefits that a drama-based approach may offer for learners’ grammatical development. |
|||||||||||||
| 言語 | en | |||||||||||||
| bibliographic_information |
ja : 共栄大学教育学部研究紀要 巻 10, p. 37-47, ページ数 11, 発行日 2025-08-31 |
|||||||||||||
| 出版者 | ||||||||||||||
| 出版者 | 共栄大学教育学部 | |||||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||||||
| item_10002_source_id_9 | ||||||||||||||
| 収録物識別子タイプ | EISSN | |||||||||||||
| 収録物識別子 | 2433-4367 | |||||||||||||