WEKO3
アイテム
現代美術を用いたSTEAM教育についての一考察 -理系を専攻する学生を対象とした授業実践から-
https://doi.org/10.15067/0002000165
https://doi.org/10.15067/000200016519075675-4fd8-4e7e-a6f7-55b5aba03158
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
|
|
| Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2025-09-02 | |||||||||||||
| タイトル | ||||||||||||||
| タイトル | 現代美術を用いたSTEAM教育についての一考察 -理系を専攻する学生を対象とした授業実践から- | |||||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||||||
| タイトル | ||||||||||||||
| タイトル | A Study on STEAM Education through Contemporary Art : based on classroom practice with science students | |||||||||||||
| 言語 | en | |||||||||||||
| 言語 | ||||||||||||||
| 言語 | jpn | |||||||||||||
| 資源タイプ | ||||||||||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||
| 資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||
| ID登録 | ||||||||||||||
| ID登録 | 10.15067/0002000165 | |||||||||||||
| ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||
| 著者 |
前沢, 知子
× 前沢, 知子
|
|||||||||||||
| 抄録 | ||||||||||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||
| 内容記述 | 本研究はSTEAM教育の授業実践に関する継続研究である。本稿では理系を専攻する学生を対象とした授業において、現代美術を用いたSTEAM 教育を実践することで作品制作にどのような影響があるのか、その有効性について検討することを目的とした。方法として、STEAM 教育の実践を行う際に、まず現代美術について学んだ後に作品を制作してもらい、それを分析した。結果として、学生は現代美術を学ぶことで、理系の要素を作品のテーマ、材料や方法などに用いやすくなり、それにより制作に対する苦手意識にとらわれずに制作することができた。さらに理系の要素を感覚的・感性的、美的などの美術的な側面で捉えることで、作品制作に繋げていることが導出された。 | |||||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||||||
| 抄録 | ||||||||||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||
| 内容記述 | This study is a continuation of research on STEAM education practices. The aim is to examine the effectiveness of STEAM education through contemporary art in a classroom setting with science students. In the course, students first studied contemporary art as part of the STEAM curriculum and then created their own artworks. The analysis focuses on the outcomes of this practice. The results indicate that incorporating scientific elements into their artwork helped students overcome initial difficulties and engage in the creative process more freely. Additionally, by perceiving scientific concepts in sensory, emotional, and aesthetic ways, students successfully connected these elements to their artistic creation. This approach allowed students to explore the intersection of science and art, leading to meaningful and innovative outcomes. |
|||||||||||||
| 言語 | en | |||||||||||||
| bibliographic_information |
ja : 共栄大学教育学部研究紀要 巻 10, p. 1-12, ページ数 12, 発行日 2025-08-31 |
|||||||||||||
| 出版者 | ||||||||||||||
| 出版者 | 共栄大学教育学部 | |||||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||||||
| item_10002_source_id_9 | ||||||||||||||
| 収録物識別子タイプ | EISSN | |||||||||||||
| 収録物識別子 | 2433-4367 | |||||||||||||