ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 共栄大学研究論集
  2. 23号

特別支援学校における重度・重複・多様化と外部専門家活用 に関する調査報告 -制度導入から約20年を経て-

https://doi.org/10.15067/0002000126
https://doi.org/10.15067/0002000126
4ef8eb97-fa13-4c43-a79a-056f67916982
名前 / ファイル ライセンス アクション
KJ01023-113.pdf KJ01023-113.pdf (1.3 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2025-04-10
タイトル
タイトル 特別支援学校における重度・重複・多様化と外部専門家活用 に関する調査報告 -制度導入から約20年を経て-
言語 ja
タイトル
タイトル Report of a Survey on the Use of Outside Experts in Special Needs Education Schools -Almost 20 years after the introduction of the system-
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15067/0002000126
ID登録タイプ JaLC
著者 佐野, 昌子

× 佐野, 昌子

ja 佐野, 昌子

ja-Kana サノ, ショウコ

en Sano, Shoko


Search repository
橋本, 創一

× 橋本, 創一

ja 橋本, 創一

ja-Kana ハシモト, ソウイチ

en Hashimoto, Soichi


Search repository
田中, 里実

× 田中, 里実

ja 田中, 里実

ja-Kana タナカ, サトミ

en Tanaka, Satomi


Search repository
小柳, 菜穂

× 小柳, 菜穂

ja 小柳, 菜穂

ja-Kana コヤナギ, ナホ

en Koyanagi, Naho


Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 特別支援学校における外部専門家制度は、2005年の「中央教育審議会答申」から開始している。約20年を経た現在の全国の特別支援学校における外部専門家制度の運用状況について調査した。その結果、全国の特別支援学校において外部専門家制度が確実に認知され、各学校現場の状況に合わせて、様々な職種の専門家が活用されている状況を確認することができた。
 一方で、制度をより有効活用するために課題があることも明らかになった。
 今後一層、外部専門家制度が充実し、地域の専門家と学校がうまく連携・協働することで、特別支援教育の充実と教員の多忙化の軽減につながることが望まれる。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The external specialist system in special needs schools was introduced in 2005 following the publication of the “Report of the Central Council for Education. “This study examined the current implementation of the external specialist system across special needs schools nationwide, nearly 20 years after its inception. The findings indicate that the system is steadily gaining recognition nationwide, with specialists from various occupational fields being employed in ways tailored to the specific needs of each school. However, the results also highlight areas where improvements are necessary to enhance the system's overall effectiveness.
Future advancements in the external specialist system are anticipated, with an emphasis on fostering effective collaboration between local specialists and schools. Such efforts are expected to contribute to the enhancement of special needs education and to alleviate the workload of teachers.
言語 en
bibliographic_information ja : 共栄大学研究論集
en : The Journal of Kyoei University

巻 23, p. 113-120, 発行日 2025-03-31
出版者
出版者 共栄大学
言語 ja
item_10002_source_id_9
収録物識別子タイプ EISSN
収録物識別子 1348-0596
item_10002_source_id_11
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA1183870X
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-04-09 04:03:12.324848
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3