WEKO3
アイテム
開発した絵本を活用した幼児の運動遊びにおける身体活動量の把握 -4歳児および5歳児を対象として-
https://doi.org/10.15067/0002000124
https://doi.org/10.15067/0002000124036ac43b-82aa-4628-a99b-c73a05b3db89
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
|
|
| Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||||||||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2025-04-10 | |||||||||||||||||||||||||||||
| タイトル | ||||||||||||||||||||||||||||||
| タイトル | 開発した絵本を活用した幼児の運動遊びにおける身体活動量の把握 -4歳児および5歳児を対象として- | |||||||||||||||||||||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||||||
| タイトル | ||||||||||||||||||||||||||||||
| タイトル | Capturing the amount of physical activity in young children's physical play using the developed picture book : For 4-year-old and 5-year-old class | |||||||||||||||||||||||||||||
| 言語 | en | |||||||||||||||||||||||||||||
| 言語 | ||||||||||||||||||||||||||||||
| 言語 | jpn | |||||||||||||||||||||||||||||
| 資源タイプ | ||||||||||||||||||||||||||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||||||||||||||||||
| 資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||||||||||||||||||
| ID登録 | ||||||||||||||||||||||||||||||
| ID登録 | 10.15067/0002000124 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||||||||||||||||||
| 著者 |
篠原, 俊明
× 篠原, 俊明
× 長野, 康平
× 堀内, 亮輔
|
|||||||||||||||||||||||||||||
| 抄録 | ||||||||||||||||||||||||||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||||||||||||||||||
| 内容記述 | 本研究の目的は、女の子が森にワープし、動物たちと運動遊びで遊ぶ、運動遊びに関する絵本を開発し、その絵本を活用した一斉保育における運動遊びの身体活動量を把握することであった。4歳児クラス21名、5歳児クラス17名に対して各担任保育士が、開発した絵本を用いて運動遊びを実践し、幼児の身体活動量を測定した。4歳児クラスの歩数は1160.7±376.4歩、MVPAは9分17秒±3分17秒、5歳児クラスの歩数は1633.1±396.2歩、MVPAは12分25秒±4分33秒であった。性差は認められなかった。開発した絵本を用いた一斉保育の運動遊び実践は、性に関わらず、全ての幼児の身体活動量の確保に寄与すると考えられた。 | |||||||||||||||||||||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||||||
| 抄録 | ||||||||||||||||||||||||||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||||||||||||||||||
| 内容記述 | The aim of the study was to develop the picture book on physical play and to capture the amount of physical activity in physical play that used the developed picture book. The subjects were 21 middle-aged children and 17 older children. A nursery teacher in each class instructed the children in physical play using the picture book. And physical activity of the young children was measured. The number of steps taken by the middle-year class was 1160.7 ± 376.4 steps and the MVPA was 9 min 17 sec ± 3 min 17 sec, while the number of steps taken by the older class was 1633.1 ± 396.2 steps and the MVPA was 12 min 25 sec ± 4 min 33 sec. No gender differences in physical activity were found. The instruction of physical play using the picture book contributes to ensuring young children's physical activity. | |||||||||||||||||||||||||||||
| 言語 | en | |||||||||||||||||||||||||||||
| bibliographic_information |
ja : 共栄大学研究論集 en : The Journal of Kyoei University 巻 23, p. 101-112, 発行日 2025-03-31 |
|||||||||||||||||||||||||||||
| 出版者 | ||||||||||||||||||||||||||||||
| 出版者 | 共栄大学 | |||||||||||||||||||||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||||||
| item_10002_source_id_9 | ||||||||||||||||||||||||||||||
| 収録物識別子タイプ | EISSN | |||||||||||||||||||||||||||||
| 収録物識別子 | 1348-0596 | |||||||||||||||||||||||||||||
| item_10002_source_id_11 | ||||||||||||||||||||||||||||||
| 収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||||||||||||||||||
| 収録物識別子 | AA1183870X | |||||||||||||||||||||||||||||