WEKO3
アイテム
DeepLとChatGPTを活用した英語教育における 教師の熟達化についての考察
https://doi.org/10.15067/0002000121
https://doi.org/10.15067/000200012122e4887f-e4f7-44b6-bcb9-74da2beba004
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
|
|
| Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2025-04-10 | |||||||||||||
| タイトル | ||||||||||||||
| タイトル | DeepLとChatGPTを活用した英語教育における 教師の熟達化についての考察 | |||||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||||||
| タイトル | ||||||||||||||
| タイトル | A Study of Teacher Expertise Development in English Language Teaching using DeepL and ChatGPT | |||||||||||||
| 言語 | en | |||||||||||||
| 言語 | ||||||||||||||
| 言語 | jpn | |||||||||||||
| 資源タイプ | ||||||||||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||
| 資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||
| ID登録 | ||||||||||||||
| ID登録 | 10.15067/0002000121 | |||||||||||||
| ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||
| 著者 |
上原, 遼
× 上原, 遼
|
|||||||||||||
| 抄録 | ||||||||||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||
| 内容記述 | 近年、生成 AI や機械翻訳技術の急速な進展に伴い、新しいテクノロジーを教育現場でどのように活用すべきか検討が進んでいる。本研究では、外国語教育における機械翻訳ツールおよび生成 AI の活用事例と先行研究を概観し、英語教育において、これらのツールを導入する際の課題と実際の指導に必要となるスキルについて考察することを目的とする。仕事の熟達化研究におけるテクニカルスキル、ヒューマンスキル、コンセプチュアルスキルの概念をもとに、DeepLやChatGPTを活用する際に必要となるスキルについて検討を行い、新たなスキルの獲得ではなく、既有のスキルを新たな文脈に応用する視点が重要となることを確認した。また、これらのスキルを効果的に育成するための取り組みとして、教師自らが指導経験を内省することや学校内で他の教師と協同することの重要性についても考察を行った。 | |||||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||||||
| 抄録 | ||||||||||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||
| 内容記述 | Recently, the rapid advancement of generative AI and machine translation technologies has raised critical questions about their effective integration into educational contexts. The present study aims to discuss the challenges encountered in English education using machine translation tools and generative AI and the skills necessary for effective instructional implementation by reviewing the previous research. Additionally, the present study draws on concepts from expertise research, particularly technical, human, and conceptual skills, to outline the skills teachers need when integrating DeepL and ChatGPT into English classes. Instead of focusing solely on acquiring new skills, the present study highlights the importance of applying existing skills gained through past experiences to new educational contexts. Furthermore, the present study discusses the role of teacher self-reflection and collaboration with colleagues within the school as essential practices for developing these skills effectively. |
|||||||||||||
| 言語 | en | |||||||||||||
| bibliographic_information |
ja : 共栄大学研究論集 en : The Journal of Kyoei University 巻 23, p. 65-75, 発行日 2025-03-31 |
|||||||||||||
| 出版者 | ||||||||||||||
| 出版者 | 共栄大学 | |||||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||||||
| item_10002_source_id_9 | ||||||||||||||
| 収録物識別子タイプ | EISSN | |||||||||||||
| 収録物識別子 | 1348-0596 | |||||||||||||
| item_10002_source_id_11 | ||||||||||||||
| 収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||
| 収録物識別子 | AA1183870X | |||||||||||||