WEKO3
アイテム
子どもの遊びを通した履修者自身の感性の確認から演劇表現の発表まで -専門科目「幼児と表現Ⅲ」における授業実践より-
https://doi.org/10.15067/0002000081
https://doi.org/10.15067/0002000081fa1212d6-4332-4f52-a00b-9bab95f0e037
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-09-04 | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | 子どもの遊びを通した履修者自身の感性の確認から演劇表現の発表まで -専門科目「幼児と表現Ⅲ」における授業実践より- | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | From the Awareness of Students’ Own Sensitivity through Children’s Play to Presentation of Theatrical Expressions: Deriving from Class Practice in the Specialized Subject “Young Child and Expression III (Body)” | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
言語 | ||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||
ID登録 | 10.15067/0002000081 | |||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||
著者 |
高塩, 景子
× 高塩, 景子
|
|||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||
内容記述 | 本稿は演劇表現を通して表現についての理解を深めた2023 年度開講科目「幼児と表現Ⅲ」実践報告である。授業は五感を使っての子どもの遊びから自分の感性を確認した上で、グループで自己理解、他者理解、コミュニケーション方法を学習、その後3 グループに分かれオリジナル脚本を創り演劇表現という形で発表した。脚本という「平面」から、各自の声や身体を使って具体的に「立体」にしていく過程で、履修者達はメンバーとの協同作業により作品を創り、発表までの過程の中でさらなる想像力を生んで「表現する楽しみ」を体験した。幼稚園教諭にとって養成段階での同体験は、幼児が「表現を楽しむ」援助をするためにも意義深い。 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||
内容記述 | This is a paper examines the practice of a course offered in 2023, “Young Child and Expression III (Body)” in which students deepened their understanding of expression through theatrical expression. After confirming their own sensibilities through children's play using their five senses, the students studied self-understanding, understanding others, and communication methods in groups. They were then divided into three groups to create original scripts and present them in the form of theatrical expression. In the process of transforming a script (a two-dimensional screen) into a concrete "three-dimensional" form using their own voices and bodies, the students created a work in collaboration with their classmates, and experienced the "joy of expression" through further magination during the process up to the presentation. For kindergarten teachers, this experience during the training stage is very meaningful in helping young children enjoy expression. |
|||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
bibliographic_information |
ja : 共栄大学教育学部研究紀要 en : Bulletin of the Faculty of Education, Kyoei University 号 9, p. 29-39, ページ数 11, 発行日 2024-08-31 |
|||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||
出版者 | 共栄大学教育学部 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
item_10002_source_id_9 | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | EISSN | |||||||||||||
収録物識別子 | 2433-4367 |