WEKO3
アイテム
小学校教師にとっての職員室という場の意味 -雑誌『考える子ども』における連載記事「職員室の風景」の分析を通して-
https://doi.org/10.15067/0002000080
https://doi.org/10.15067/000200008009d0acef-0173-4b5a-9542-536e69f73280
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
|
|
| Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2024-09-04 | |||||||||||||
| タイトル | ||||||||||||||
| タイトル | 小学校教師にとっての職員室という場の意味 -雑誌『考える子ども』における連載記事「職員室の風景」の分析を通して- | |||||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||||||
| タイトル | ||||||||||||||
| タイトル | Sense of place called staffroom for elementary school teachers -Analysis of ‘the Scene of the Staffroom’ in the journal “Thinking Children” - | |||||||||||||
| 言語 | en | |||||||||||||
| 言語 | ||||||||||||||
| 言語 | jpn | |||||||||||||
| 資源タイプ | ||||||||||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||
| 資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||
| ID登録 | ||||||||||||||
| ID登録 | 10.15067/0002000080 | |||||||||||||
| ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||
| 著者 |
千野, 陽平
× 千野, 陽平
|
|||||||||||||
| 抄録 | ||||||||||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||
| 内容記述 | 本研究の目的は、小学校教師にとっての職員室という場の意味を教師の経験に基づく語りから明らかにすることである。雑誌『考える子ども』の記事「職員室の風景」を分析した結果、《学びの場》《憩いの場》《仕事の場》の三概念に集約された。さらに、その意味づけの背景について検討しところ、1)広義の言語コミュニケーションの中で子どもの姿が立ち上がること、2)多様なモノや風景、温かい教師の存在があること、3)パソコンの普及により個人化する仕事への言及や、子どもの存在が感じられる教室との対比の三点が契機となっていることがわかった。また、職員室という場はときに制度論的語りに支えられながら、教師自身の存在論的語りによって意味づけられていることが明らかになった。 | |||||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||||||
| 抄録 | ||||||||||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||
| 内容記述 | The purpose of this study is clarifying the sense of the staffroom for elementary school teachers with teachers' narratives based on their own experiences. We analyzed the articles "the Scene of the Staffroom" in the journal "Thinking Children" and classified it into three categories: "a place for learning," "a place for relaxation," and "a place for work,". Furthermore, we examined the background of the sense-making process and found that the sense of place of staffroom is made by 1) the figure of the children emerges in a broad sense of language communication, 2) the presence of diverse objects, scenery, and their colleagues they have established warm relationships with, and 3) references to work becoming more personalized due to the use of computers, and comparison with classrooms where the presence of children can be felt. It was also revealed that the sense of the staffroom is made by the teachers' own ontological narratives, being supported by institutional narratives. |
|||||||||||||
| 言語 | en | |||||||||||||
| bibliographic_information |
ja : 共栄大学教育学部研究紀要 en : Bulletin of the Faculty of Education, Kyoei University 号 9, p. 13-28, ページ数 16, 発行日 2024-08-31 |
|||||||||||||
| 出版者 | ||||||||||||||
| 出版者 | 共栄大学教育学部 | |||||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||||||
| item_10002_source_id_9 | ||||||||||||||
| 収録物識別子タイプ | EISSN | |||||||||||||
| 収録物識別子 | 2433-4367 | |||||||||||||