WEKO3
アイテム
アメリカにおける障害のある子どもの学習上及び 生活上の困難の指導・支援についての研究 -日本における自立活動の指導の観点を通して-
https://doi.org/10.15067/0002000079
https://doi.org/10.15067/0002000079dd5af63d-21b9-4075-9aef-40a536bb7470
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-09-04 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
タイトル | アメリカにおける障害のある子どもの学習上及び 生活上の困難の指導・支援についての研究 -日本における自立活動の指導の観点を通して- | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ID登録 | 10.15067/0002000079 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
著者 |
梶井, 正紀
× 梶井, 正紀
× 今村, 幸子
× 明官, 茂
× 大井, 靖
× 渡邉, 健治
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
内容記述 | 本研究では、日本における自立活動の指導の観点からアメリカの障害による学習上及び生活上の困難に対する指導・支援について明らかにすることを目的とした。アメリカでは障害のある子どもの学習上及び生活上の困難に対する指導・支援の基本はIEP によって確定され、特別教育、関連サービスによって展開される。障害に起因する子どものニーズは、日本の自立活動のようにカリキュラムにおける領域等の設定による指導ではなく、教科教育ベースのカリキュラムあるいは代替カリキュラムにおいて機能的スキルを埋め込む形で、そして子どもによっては関連サービスによって充足されるという特徴があることが明らかになった。 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
内容記述 | This research aims to clarify the approach to instructions and support for learning and life difficulties faced by children with disabilities in the United States, from the perspective of guidance on self-reliance activities (jiritsu katsudou) in Japan. In the United States, the foundation for providing guidance and support to children with disabilities for academic and life challenges is established through the Individualized Education Program (IEP) and is carried out via special education and related services. It has been identified that the needs of children stemming from disabilities are not addressed through curriculum domains as is the case in Japanese self-reliance activities but rather is incorporated into a subject-based curriculum or an alternative curriculum to integrate functional skills. Furthermore, these needs are sometimes fulfilled through related services that are tailored to the individual child's requirements. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
bibliographic_information |
ja : 共栄大学教育学部研究紀要 en : Bulletin of the Faculty of Education, Kyoei University 号 9, p. 1-11, ページ数 11, 発行日 2024-08-31 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
出版者 | 共栄大学教育学部 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
item_10002_source_id_9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | EISSN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
収録物識別子 | 2433-4367 |